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OUVERTURE /
OPENING
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Jorge Pineda.
Me voy
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2005, installation, bois, textile, charbon, dimensions variables.
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A close look at the list of mixed-media artists selected for these events
reveals references to nine artists in particular: Christopher Cozier (Trinidad),
Annalee Davis (Barbados), Ernest Breleur (Martinique), Alex Burke (Martinique),
Jorge Pineda (Dominican Republic), Mario Benjamin (Haiti), Joscelyn Gardner
(Barbados), Jennifer Allora and Guillermo Calzadilla (Puerto Rico). The art
market value of the works of these already established Caribbean artists
seldom appears on information websites. When it does, no more than three
auction results are shown for Burke, Pineda, Allora and Calzadilla, whereas
18 results are posted for Bruno Peinado, 20 for Valérie Jouve, 110 for Wilhelm
Sasnal and 527 for Andres Serrano. This clearly shows that Caribbean still has
a long way to go to achieve international recognition.
While Wifredo Lam, Hervé Télémaque, Kcho and now Allora and Calzadilla have
paved the way, the Caribbean is not seen as an emerging market. If regional
or inter-regional markets are not yet structured, how can artists hope to be
included in the international market? Even today, there is not a single gallery
from the Caribbean islands present at international fairs such as the Fiac
or ArtBasel, where barely four galleries from Mexico, Brazil and Colombia
represent the continental Caribbean and Latin America.
Boosting the visibility of Caribbean artists will require creating professional
organizations to disseminate their works that are familiar with the workings
of the international market and able to generate interest among collectors
in Caribbean creation, undoubtedly with the support of the diaspora. It goes
without saying that the aim is to encourage the emergence of Caribbean
visual artists on the international scene on the basis of their creative origi-
nality and not to promote the recognition of an overall aesthetic current
labeled “Caribbean art”.
1980, les rapports verticaux avec les puissances colo-
niales continuent d’être privilégiés et les échanges
commerciaux au sein de l’archipel demeurent mino-
ritaires. Ainsi, au milieu des années 1980, seules
deux entreprises métallurgiques de Martinique
entretiennent des partenariats avec la Caraïbe. Près
de 20 ans plus tard, en 1998, la Martinique ne réalise
toujours que 2,7%de ses relations économiques avec
son environnement immédiat. Il n’existe pas en effet
de transports efficients entre les îles où le niveau de
vie reste très inégal. Les réseaux de distribution ne
sont pas structurés et la barrière linguistique joue
également un rôle non négligeable. Cependant, les
échanges informels persistent et les instances de
coopération s’affirment davantage.
Sur le plan culturel, des instances comme le
Museums Association of the Caribbean (MAC),
l’Association of Caribbean University, Research and
Institutional Libraries (Acuril), la section Caraïbe du
Sud de l’Association Internationale des Critiques
d’Art (AICA-Caraïbe du Sud) fédèrent des pro-
fessionnels. L’University of the West Indies (UWI)
accueille 39 000 étudiants sur quatre campus à
Barbade, Jamaïque, Trinidad, Antigua et Barbuda.
L’intégration culturelle de la Caraïbe hollandaise,
en 1992, est plus récente alors qu’un fort sentiment
d’appartenance à l’aire latino-américaine persiste
dans la Caraïbe hispanophone.
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